Garść informacji na temat złożenia korekty zeznania podatkowego PIT

Wraz z rozliczeniami PIT-ów zdarzają się pomyłki i różnego rodzaju błędy, które wymuszają dokonanie stosownych zmian. W takiej sytuacji podatnik powinien złożyć korektę swojego zeznania podatkowego. Uprawnienie to przyznaje art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa).

Jak zrobić korektę PIT?

Korektę tą robi się poprzez ponowne złożenie deklaracji PIT, tym razem z poprawnymi danymi. Nie można ograniczyć się do wskazania danych, w których wkradł się błąd, trzeba na nowo rzetelnie wypełnić tą deklarację jeszcze raz. Należy przy tym pamiętać, aby zaznaczyć, że deklaracja ta jest w istocie korektą.

Termin na złożenie korekty

Czas na złożenie takiej korekty wynosi pięć lat od daty przekazania urzędowi skarbowemu błędnie wypełnionej deklaracji podatkowej. Mieć należy na uwadze, że termin ten liczy się od końca roku, w którym zostało złożony nieprawidłowo wypełniony PIT. Dobrą wiadomością dla podatnika jest brak limitu korekt. Nie ma również obowiązku dołączania do korekty PIT uzasadnienia, dla której czynność ta jest ponawiana.

Gdzie złożyć korektę?

Korektę PIT można złożyć bezpośrednio w urzędzie skarbowym, wysłać pocztą lub, co dla wielu wygodniejsze, przesłać za pośrednictwem Internetu. Jeśli podatnik nie pamięta w którym trybie składał swoją deklarację, nie ma powodu do zmartwienia, nie ma obowiązku zachowania poprzednio wykorzystanej formy do złożenia korekty.

Jakie błędy zdarzają się w PIT?

Przy założeniu, że dokonuje się złożenia terminowo zeznania podatkowego, w treści deklaracji może pojawić się błąd formalny np. nieprawidłowe dane podatnika czy przeoczenie dołączenia koniecznych załączników. Częstym rodzajem błędów, mogącym skutkować negatywnymi konsekwencjami finansowymi dla podatnika, jest błąd w kwotach, tj. nieścisłości z nimi związane wynikające z różnych przyczyn. W skrajnym przypadku pomyłka taka może zakończyć się karą nałożoną na podatnika z racji popełnienia przestępstwa skarbowego. Można jednak uniknąć takiej sytuacji właśnie poprzez złożenie stosownej deklaracji i uiszczeniu właściwej kwoty niedopłaty wraz z odsetkami. Oczywiście działanie to w tym kształcie jest wymagane, gdy błąd był na niekorzyść urzędu skarbowego. Wówczas złożenie korekty w terminie sześciu miesięcy od złożenia PIT umożliwia uzyskanie obniżenia odsetek za zwłokę o połowę.

Poprawki PIT dokonane przez urząd skarbowy

Nie jest wykluczona sytuacja, w której to urząd skarbowy zauważy błąd i go poprawi, jednocześnie informując podatnika o takim zdarzeniu. Podatnik ma prawo zgłoszenia sprzeciwu wobec tych poprawek, jednak termin na tą czynność wynosi 14 dni, przy czym liczyć go należy od dnia otrzymania skorygowanej deklaracji PIT. W przypadku, gdy wprowadzone przez urząd skarbowy poprawki uznajesz za słuszne i nie skorzystasz z uprawnienia złożenia sprzeciwu, korekta ta zostaje uznana za zaakceptowaną z datą ich wprowadzenia przez urząd skarbowy. W ustawie wskazano ograniczenie uprawnienia urzędu skarbowego w zakresie wprowadzania takich poprawek.

Odsetki jako jedna z konsekwencji finansowych błędu w PIT

Wspomniane wcześniej odsetki będą należne w sytuacji, w której powstanie niedopłata podatku, urząd poinformuje podatnika o konieczności dokonania dopłaty, a podatnik w terminie 7 dni od chwili odebrania informacji nie uiści żądanej zapłaty. Odsetki będą naliczane od dnia następnego po dniu, w którym termin płatności upłynął.

Aspekty dotyczące zasad naliczania odsetek zostały uregulowane w art. 56 Ordynacji podatkowej. Dla przykładu warto wspomnieć, że możliwe jest zastosowanie 50% stawki podstawowej w oznaczonych w ustawie przypadkach, m.in. gdy korekta zostanie złożone nie później niż w ciągu 6 miesięcy od upływu terminu uiszczenia podatku, a jego zapłata nastąpi w ciągu 7 dni. Jednakże nie można zastosować takiego obniżenia w razie, gdy korekta wynika z wychwycenia błędu przez urząd skarbowy, wtedy obowiązuje podstawowa stawka odsetek, wynosząca 8%. Na potrzeby obliczenia kwoty odsetek można pomóc sobie kalkulatorem odsetek podatkowych.

Indywidualny mikrorachunek podatkowy

W ramach istotnej kwestii, warto wspomnieć, że zapłata niedopłaty i odsetek powinna nastąpić w jednym przelewie, jako suma tych należności na indywidualny mikrorachunek podatkowy. Dla pewności wykonania zobowiązania warto sprawdzić poprawność rachunku, który powinien, w zależności od identyfikatora podatkowego zawierać NIP lub PESEL podatnika.

Toczące się postępowanie kontrolne, a potrzeba złożenia korekty zeznania podatkowego

Przepisy przewidują ograniczenie w możliwości złożenia korekty, a wynika ono z toczącego się przeciwko podatnikowi postępowania lub kontroli podatkowej dokonywanej przez urząd skarbowy. Podatnik ze złożeniem korekty będzie musiał zaczekać do momentu zakończenia takiego postępowania.

Po uważnym wypełnieniu deklaracji ponownie, warto upewnić się, że deklaracja ta została podpisana, bez podpisu korekta nie będzie uznana za poprawną.

Choć wskazane w ustawie terminy nie wydają się przesadnie krótkie, warto dokonywać audytów, by wszelkie nieprawidłowości wychwycić na tak wczesnym etapie jak to możliwe. Pozwoli to na zminimalizowanie ryzyk finansowych i stresu związanych z ujawnianym po czasie błędem w zeznaniu podatkowym.

Kompleksowe i skuteczne rozwiązania prawne